Weg met de verhuisstress!
De handtekening is gezet en de eerste slok champagne is gedronken. Het klinkt misschien onwerkelijk, maar over een paar maanden is het zo ver. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk van je nieuwe huis een thuis creëren. Dus je gaat direct aan de slag! Maten opmeten, dozen inpakken, uitzoeken hoe het in- en uitschrijven ook alweer werkt, de post wijzigen en de tv en internetverbinding omzetten. Maar, past de huidige elektra ook nog wel bij het nieuwe woonadres? Aaah, stress!
De blijdschap die je voelde bij het zetten van de handtekening is het tegenovergestelde dan wat je voelt als je denkt aan alles wat nog moet gebeuren. Hoe ga je om met verhuisstress? En nog belangrijker: wat gaat je helpen om deze verhuisstress te verminderen? Wij weten er alles van en hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet.
1. Blijf ademen
Ik hoor je al denken: ‘’Logisch, dat doen we altijd’’. Klopt, maar je ademhaling heeft enorm veel invloed op je stressniveau. Adem elke dag een paar keer bewust diep in en uit en focus echt op deze ademhaling. Je zult merken dat je rustiger wordt. Doe deze ademhalingsoefening elke keer wanneer je in de stress schiet. Je lichaam leert hier vanzelf rustiger mee om te gaan.
2. Maak een to-do lijst!
Lijstjes geven overzicht en overzicht zorgt voor rust. Juist in deze periode waarin je veel zaken moet regelen en veel nieuwe prikkels ontvangt, is het belangrijk om overzicht te creëren. Maak een lijstje van zaken die je niet moet vergeten, een lijstje voor dingen die je moet opzeggen/overzetten, een lijstje voor de spullen die je wilt verkopen, een lijstje voor de spullen die je nog wilt aanschaffen en een lijstje met vragen die je nog wilt stellen aan bijvoorbeeld je makelaar.
3. Stop 2 uur voor het slapen gaan met nadenken
Kwestie van doen! Je zult merken dat je er beter door kunt slapen. Je slaapt hierdoor niet alleen sneller, maar ook lekkerder en je wordt uitgeruster wakker. Je blijft dan immers niet malen, denken en draaien gedurende de slaap. Mocht je toch nog iets bedenken gedurende die twee uur, schrijf het dan op je lijstje van zaken die je niet mag vergeten.
4. Maak gebruik van verhuisstickers!
Tijd voor verhuisdozen in te pakken. Misschien herken je dit wel: ‘’Ooh, ik onthoud wel waar ik wat heb ingestopt’’. Geloof ons, dat onthoud je niet. Wanneer alle dozen verschoven zijn en in het nieuwe huis staan, is het moeilijk om iets terug te vinden. Dus onze tip: schrijf exact op de sticker wat er in iedere verhuisdoos zit. Dit maakt uitpakken zó veel gemakkelijker. Wist je trouwens al dat je bij ons verhuisdozen kunt lenen?
5. Schakel een verhuisbedrijf in
Je kunt er uiteraard voor kiezen om zelf de verhuizing te regelen, maar dan moet je onder andere ook denken aan: het huren van een busje, sjouwers regelen, materialen regelen en het regelen van een lift. Als je ervoor kiest de verhuizing helemaal zelf te doen, dan verhuis je onverzekerd en is alle schade voor jouw portemonnee. Dit kan veel stress opleveren. Een voor de hand liggende optie is dan ook om een professionele verhuizer in te schakelen. Je kunt ervoor kiezen om hen alleen het sjouw- en vervoerwerk te laten doen, maar je kunt doorgaans ook een uitgebreider verhuispakket kiezen.
Zoals je misschien wel weet, zijn wij zelf een paar jaar geleden zowel zakelijk als privé verhuisd. Heb je vragen omtrent verhuizen of ben je nog op zoek naar een professioneel verhuisbedrijf die een aantal taken voor je uit handen kan nemen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag.